Niet zelden is deze werkgever een werknemer als deze liever kwijt dan rijk. De werknemer heeft per direct ontslag genomen, toch? Eindafrekening opmaken en dossier sluiten.

 

Toch is dat niet zo eenvoudig, zeker niet als de werknemer dit roept uit emotie of misschien niet goed weet wat de consequenties zijn. Het kan goed zijn dat de werknemer later terug komt op zijn mededeling. Mag de werkgever erop vertrouwen dat de werknemer ook écht de arbeidsovereenkomst wil opzeggen?

 

De werkgever heeft daarom de plicht om te onderzoeken of de werknemer dit écht meent. Enkele tips voor de werkgever:

  • Probeer toch met de werknemer in gesprek te komen
  • Onderzoek of er meer aan de hand is. Is de werknemer ziek (overspannen), of is er thuis iets aan de hand?
  • Blijft de werknemer bij het ontslag? Bevestig dit dan schriftelijk én wijs op de gevolgen. De werknemer is zijn baan kwijt en heeft bijvoorbeeld geen recht op een (ww-)uitkering.

 

Blijf als werkgever in ieder geval niet stil zitten: voorkom dat de keuze van de werknemer onzeker blijft. De werkgever heeft een plicht om te onderzoeken of de werknemer ook écht zijn ontslag heeft gewild. Het gebeurt niet zelden dat de werknemer later spijt krijgt of de gevolgen van zijn handelen inziet en daarom zijn baan wenst te houden. Als de conclusie inderdaad blijkt te zijn dat de werknemer het niet zo heeft bedoeld en de werkgever daar ook niet op mocht vertrouwen, kan dat ertoe leiden dat de werknemer nog gewoon in dienst is én recht heeft op salaris.